MARCHET biedt vier verschillende modules aan. Binnen deze modules kunnen docenten rondom een thema hun kennis verdiepen over het didactisch verantwoord inzetten van onderwijstechnologieŽn. In iedere module wordt informatie aangeboden over de didactische meerwaarde van ICT in het onderwijs. Verder kunnen docenten in de modules ervaringen uitwisselen met collegaís en zelf oefenen met verschillende ICT-toepassingen om zo te komen tot een didactisch verantwoorde keuze voor ICT in hun eigen onderwijs. Hieronder volgt een beschrijving van de modules.


Start modules en belangrijke data

Alle modules gaan opnieuw van start in week 14 (4 april). Het groepsproces eindigt in week 25 (23 juni). Als je wilt deelnemen aan een module (of aan meer dan 1) bekijk dan de volgende aandachtspunten.
1. Vul het registratieformulier in vůůr 23 maart
2. De moderator zal telefonisch contact opnemen voor een intakegesprek
3. Je krijgt toegang tot de leeromgeving van de module(s)
4. Testsessie videoconferencing op 31 maart: test je toegang en je apparatuur

Voor de exacte data en deadlines zie de planning documenten.
Voor meer informatie over de inhoud van de modules zie de studiegidsen.

Registratieformulier


Samen kennis opbouwen

In deze module verdiepen docenten zich in de mogelijkheden die er zijn voor het samen opbouwen van kennis. Mogelijke onderwerpen in deze modulen zijn:

  • Welke bijdragen kan een discussieforum leveren aan verdieping van de leerstof?
  • Hoe kun je studenten samen aan kennis laten werken door middel van een wiki?
  • Hoe zorg je voor een veilige omgeving voor studenten om online samen te werken?
  • Hoe zorg je ervoor dat iedereen een bijdrage levert en hoe voorkom je 'meelift'-gedrag?

Neem een kijkje in de leeromgeving van de module Samen Kennis Opbouwen.

Study Guide Collaborative Knowledge Building

Planning Collaborative Knowledge Building


Onderwijstoepassingen Web 2.0

Docenten krijgen in deze module meer inzicht in de mogelijkheden die Web 2.0 biedt voor het onderwijs. Mogelijke onderwerpen in deze module zijn:

  • Wat is Twitter en hoe kun je dit inzetten in je onderwijs?
  • Hoe kun je effectief online samenwerken met videoconferencing?
  • Waarvoor kunnen studenten een blog bij een vak schrijven?
  • Wat zijn de mogelijkheden van een wiki en wat is de meerwaarde ervan?

Study Guide Web 2.0 Educational Applications

Planning Web 2.0 Educational Applications


Kennis en inzicht peilen

In deze module leren en ervaren docenten hoe zij door middel van ICT efficiŽnter en nauwkeuriger (voor)kennis en begrip kunnen diagnosticeren en toetsen. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Hoe ontwerp je een digitale toets?
  • Hoe kun je antwoorden op open vragen geautomatiseerd laten nakijken?
  • Hoe en waarom zet je stemkastjes in?
  • Hoe analyseer je de kwaliteit van een online meerkeuzetoets?

Study Guide Measuring Knowledge and Understanding

Planning Measuring Knowledge and Understanding


Begeleiding op afstand

Docenten onderzoeken in deze module hoe ze door middel van ICT zicht kunnen houden op de leervragen en vorderingen van studenten die 'op afstand' studeren (stages, studeren in het buitenland). Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Hoe kun je een chatsessie efficiŽnt en effectief laten verlopen?
  • Hoe organiseer je online discussies of brainstormsessies met studenten?
  • Hoe kun je op afstand het samenwerkingsproces van studenten monitoren?

Study Guide Supervising Students in Distance Learning

Planning Supervising Students in Distance Learning